BEESD/RUMPT – Sportpark Molenzicht in Beesd is de beste locatie als Beesd en Rhelico gaan fuseren. Dat blijkt uit het onderzoek van KYBYS.

Het adviesbureau heeft de sportparken Molenzicht in Beesd en Rhelico-thuishaven Boutenstein in Rumpt met elkaar vergeleken. Uit het onderzoek blijkt dat de parken op uiteenlopende punten scoren. Bij sommige onderdelen loopt de waardering nauwelijks uiteen. Bij het thema financiën scoort Boutenstein een duidelijke plus, vooral waar het gaat om de investeringskosten en de toekomstige beheer- en onderhoudlasten.

Daarentegen komt Molenzicht beduidend beter uit de verf als gekeken wordt naar het gebruik vanwege de ruimtelijke mogelijkheden van deze locatie. Als alle criteria zijn gewogen, wint Molenzicht op punten van Boutenstein: 244 tegen 230.

Vertraging
Bestuur en stuurgroep van Beesd zijn blij met de conclusies van het rapport, laten weten dat de uitkomst ‘bindend en leidend’ zou zijn en betreuren het dat door de extra vragen van Rhelico het proces zo vertraagd is. Beesd roept het bestuur van Rhelico op om nu de afspraken na te komen en snel om de tafel te gaan om het fusieproces voort te zetten.

Ledenvergadering beslist
Rhelico-voorzitter Leo van Rijsbergen bevestigt dat beide besturen vooraf hadden beloofd in te stemmen met het rapport. “Dus het zou vreemd zijn als we dat nu niet zouden doen.”

Maar echt van harte gaat het nog niet bij Rhelico. “Er zijn dingen niet goed gegaan in de stuurgroep, veel zaken zijn niet juist beoordeeld. Maar: als bestuur leggen we ons bij de conclusies neer. De ledenvergadering moet nu beslissen.”

Van Rijsbergen heeft de indruk dat een kleine meerderheid van de leden akkoord gaat met een verhuizing naar Molenvliet. Maar vertrouwt er anderzijds op dat de Beesd-achterban door het bestuur op de hoogte zal worden gebracht over de grote investeringen die gepaard gaan met een verhuizing naar Molenzicht.

Knauw
Bovendien stelt de Rhelico-preses vast dat de onderlinge verhoudingen de afgelopen tijd een knauw hebben gekregen. “Tijdens de laatste derby ben ik door supporters van Beesd 90 minuten lang ‘toegezongen’. Dat heb ik als speler nooit voor elkaar gekregen. Ik heb de nacht erna goed geslapen, maar onze leden hadden er moeite mee.”

Bovendien maakt Rhelico op de site melding van ‘ongepaste uitlatingen en stuitende incidenten’ in de richting van de club, terwijl ook de suggestie om bij het mislopen van de fusiebesprekingen de samenwerking bij de jeugd te ‘ontrafelen’ Rhelico zwaar op de maag ligt. “We moeten nodig weer met elkaar om de tafel”, concludeert Van Rijsbergen.