“Fusietraject lijkt in beslissende fase”

Na een periode van onzekerheid en vertragingen is voor V.V. Beesd het fusietraject in een beslissende fase beland. Beesd wil graag verder met het fusieproces waar het gestopt is, om een volledig beeld te krijgen en te toetsen of aan alle voor afgestelde eisen en voorwaarden is voldaan. Dat is onmogelijk als er extra randvoorwaarden worden gesteld, zoals Rhelico nu doet. De voorzitter van Beesd geeft aan dat zijn doel nog steeds is een financieel gezonde nieuwe vereniging neer te zetten die klaar is voor de toekomst. Dit lijkt nu heel ver weg.

Deze week hebben de besturen van beide verenigingen met elkaar gesproken. Uit dit gesprek blijkt dat beide verenigingen het in grote lijnen met elkaar eens zijn. De clubs verschillen echter van inzicht over de nu aanvullend gestelde voorwaarden van Rhelico.

Rhelico is gevraagd om voor 22 mei 2015 te reageren op het verzoek van Beesd om het fusietraject weer op te pakken waar het gestopt is. Bij een negatief besluit van Rhelico zal Beesd zijn eigen koers gaan varen. Dit betekent in de ogen van Beesd ook dat de samenwerking van de jeugd stopt.

De stuurgroep van Rhelico/Beesd heeft tijdens het proces gesprekken gevoerd met de gemeente over garanties. De gemeente heeft aangegeven dat er eerst een plan en onderbouwing moet komen waarover het college van B&W en de gemeenteraad een standpunt kunnen innemen. Het college heeft uitgesproken dat ze vertrouwen hebben in de totstandkoming van een brede(multifunctionele) nieuwe vereniging en heeft middelen beschikbaar gesteld voor het onderzoek naar de meest geschikte locatie voor deze vereniging.

Dit was de start voor het fusieproces. Dat zou volgens Beesd dus eerst de volledige kans moeten krijgen om gerealiseerd te worden op basis van de vooraf opgestelde afspraken. En dat houdt ook in dat de vereniging(en) de gemeente het eindrapport over fusie en locatiekeuze overhandigen om het proces af te ronden, zodat de college en raad hun standpunt kunnen bepalen. Dan staan zowel de gemeente als de verenigingen op hetzelfde punt, van waaruit de fusie zijn beslag zou kunnen krijgen.