Ouders zien graag dat hun kinderen kunnen opgroeien in een stimulerende en veilige omgeving. Een omgeving om te ontdekken en te ontwikkelen en om mee te doen aan de samenleving. Meedoen in de samenleving is echter niet een vanzelfsprekendheid. Er is sprake van een brede maatschappelijke ontwikkeling, waarin mensen zich steeds meer terugtrekken in de comfortzone van hun eigen kring, in plaats van actief deel te nemen.

Als voetbalvereniging Beesd is dat ons niet ontgaan en willen wij graag een bijdrage leveren aan een actieve samenleving. Voetbalvereniging Beesd wil een organisatie zijn die midden in de samenleving staat en die haar maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt.

In de afgelopen periode hebben wij met onze jeugdafdeling gewerkt aan een visie. Hoe zorgen wij ervoor dat wij jeugd aan ons binden, dat jeugd bij ons komt sporten, plezier beleeft en zich welkom en veilig voelt?

Beslissingen die wij nemen, zijn een afweging tussen de verschillende maatschappelijke en economische effecten hiervan. En beslissingen hebben invloed op onze stakeholders, of wel belanghebbenden. Dat kunnen onze leden of vrijwilligers zijn, maar bijvoorbeeld ook omwonenden, scholen, maatschappelijke organisaties en ‘de maatschappij’ in algemene zin. Daarom willen wij de eerste pennenstreken van onze visie klankborden. Het is voor ons belangrijk om het gesprek aan te gaan met onze stakeholders op een dergelijk essentieel onderwerp: onze jeugd. Door met onze stakeholders het gesprek aan te gaan, hopen wij een bevestiging te krijgen of wij de juiste weg inslaan.

De eerste stappen die wij genomen hebben, is inzicht verkrijgen in onze waarde propositie; wat willen wij bieden aan onze jeugdleden. Om onze jeugdleden te bereiken, richten wij ons vooral op de ouders. Wij hebben ons daarbij een aantal vragen gesteld:

• Welke ‘problemen’ lossen ouders op door hun kind lid te maken van V.V. Beesd op het gebied van behoeften, sociale status, emotionele status en extra toegevoegde waarde?
  • Welke onplezierige neveneffecten of bijkomstigheden ervaren ouders aan voetbal?
  • Welke voordelen ziet een ouder; welke uitkomst wil, verwacht of verrast een ouder?

Het geheel hebben wij uitgewerkt in een bedrijfsmodel, dat wij graag willen bespreken. Graag zouden wij dat met u doen. Mijn vraag is dan ook of u twee uur van uw kostbare tijd kunt vrijmaken om met diverse belanghebbenden van onze voetbalvereniging mee te denken over onze eerste resultaten. De agenda voor deze bijeenkomst ziet er als volgt uit:

• Korte presentatie
  • In kleinere groepen in discussie
  • Benoemen van tips, adviezen en kritische punten
  • Plenair terugkoppelen

Mocht u ons willen helpen, dan verneem ik dat graag. Naar aanleiding van het aantal aanmeldingen ga ik een datumvoorstel rondsturen. U kunt uw interesse kenbaar maken aan Gerard van Kilsdonk, voorzitter van het Jeugdbestuur, via g.van.kilsdonk@planet.nl

Alvast bedankt voor uw aandacht en hopelijk mag ik u op korte termijn verwelkomen.

Gerard van Kilsdonk