Na een matige tweede seizoenshelft is het eerste van Beesd voor het tweede seizoen op rij veroordeeld tot het spelen van de nacompetitie voor klassebehoud. Wadenoijen is hierin de tegenstander die een sterke reeks na de winterstop beloont zag worden met een periodetitel in de vijfde klasse. Afgelopen zondag stond de eerste wedstrijd in Wadenoijnen op het programma.

Vanaf de aftrap is al duidelijk dat Wadenoijen niks cadeau gaat geven aan Beesd. Met hard werken en veel strijd probeert de ploeg Beesd niet in de wedstrijd te laten komen en vroegtijdig aanvallen in de kiem te smoren en dit resulteert in een slechte eerste helft van Beesd. Wadenoijen zelf komt echter ook niet tot grote kansen en zo ontwikkelt zich een saai begin van de tweede helft. Met lange ballen probeert de ploeg ruimte voor de aanvallers te creëren aan de zijkanten van Beesd, maar de elf van Wadenoijen slagen niet echt in deze opzet. Grote kansen zijn er dan ook lange tijd niet te noteren en dat het eerste doelpunt dan ook valt uit een dood spelmoment is dan ook geen verrassing. Frank Riddersma moet op zo'n twintig meter van de goal een overtreding maken om de doortocht van een speler van Wadenoijen naar de goal van Niels Jonker te beletten. Dit levert Wadenoijen een vrije trap op een fraaie positie op en Frank Riddersma een gele kaart. De vrije trap wordt laag ingeschoten door Arjan van Beest en belandt met enig fortuin achter Niels Jonker. De bal wordt zowel van richting veranderd als dat die vlak voor Niels Jonker ook nog eens opstuit en daardoor de keeper kansloos laat. Een fortuinlijke goal, maar die tellen net zo goed, 1-0 voor de thuisploeg. Beesd probeert het in de fase voor de rust voetballend beter op te lossen, maar grossiert in foute keuzes en matige passing. Toch weet de ploeg vlak voor rust op gelijke hoogte te komen. Dion Hol krijgt de bal op rand 16 mee van Hans Kroeze en haalt uit met zijn rechter. De bal stuitert onderkant lat terug het veld in, maar gelukkig is Dyon van Bremen alert bij de tweede paal en knikt de bal alsnog binnen voor Beesd. Een goal op een prima moment voor Beesd vlak voor rust, waardoor de ploegen aan de thee gaan met een 1-1 stand.

Dyon van Bremen juicht nadat hij vlak voor rust Beesd op gelijke hoogte brengt (foto: Raphael Drent, Stad Tiel)

In de rust is er duidelijk op gehamerd dat Beesd meer moet durven voetballen en deze boodschap blijkt redelijk aangekomen bij het elftal. Waar in de eerste helft Wadenoijen goed mee kon met Beesd is het in de tweede helft Beesd dat het tempo bepaalt en het leeuwendeel van het balbezit heeft. De aanvalsopzet van Wadenoijen verandert niks, maar de verdediging van Beesd wint 90% van de kopduels waardoor men snel de bal weer in bezit heeft. Verdedigend staat Wadenoijen in de eerste fase van de tweede helft nog goed, waardoor Beesd moeilijk aan kansen toekomt, maar langzaam maar zeker raakt de tank leeg bij de gastheren. De 1-2 hangt dan ook in de lucht en die blijft dan ook niet lang uit. Het is Stefan van den Bosch die op rand 16 met enkele fraaie bewegingen een verdediger van Wadenoijen op het verkeerde been zet en vervolgens met zijn linker de bal prachtig over de keeper in de verre hoek krult. Beesd ruikt bloed en wil meer. Wadenoijen laat meer ruimte vallen in de verdediging doordat de energie die men in de eerste helft lange tijd op kon brengen in de tweede helft niet meer op te brengen is. Beesd krijgt enkele fraaie kansen. Zo wordt Stefan van den Bosch 1 op 1 gestuurd met de keeper, maar deze keert zijn poging helaas. De 1-3 valt echter niet veel later. Hans Kroeze krijgt de bal op rechtsbuiten en na een paar keer kappen kan hij de bal met zijn linker voor de goal krullen. Onderweg wordt deze licht aangeraakt en daardoor komt die perfect voor Jarno van de Water en deze knikt van dichtbij de 1-3 binnen. Beesd zit hierdoor op rozen, maar Wadenoijen vindt naar het lijkt een tweede adem voor een klein slotoffensief. Eerst zijn de gastheren al dichtbij de aansluitingstreffer met een kopbal uit een corner, maar deze kan nog van de lijn gekopt worden. Echter kort hierna valt de 2-3 alsnog. Een speler van Wadenoijen kan vanaf links vrijuit de 16 binnen dribbelen van Beesd en de 2-3 binnenschieten. Een redelijk onnodige tegengoal aangezien Wadenoijen lange tijd stuk zat in de tweede helft, maar gelukkig pakt Beesd het goed op. Binnen nog geen twee minuten vergroot het de marge weer naar twee. Een goede diepe bal van Dyon van Bremen op Jarno van de Water langs de linkerzijlijn geeft deze de ruimte om richting de goal van Wadenoijen te dribbelen. De goed mee opgekomen Lucas de Bruin kiest positie op rand 16 en schiet de teruggelegde bal van Jarno van de Water keurig in e goal, 2-4. Niet lang hierna fluit de scheidsrechter af en kan Beesd, zeker de tweede helft, terugkijken op een prima eerste wedstrijd van de nacompetitie.

De ploeg is er echter nog niet en zal volgende week vanaf minuut 1 zo moeten spelen als dat men nu pas vanaf de tweede helft deed. De tweede wedstrijd is aankomende zondag 28 mei op Sportpark Molenzicht, 14.00.