John van Zweden beter bekend als de behangkoning van Nederland nam op 20 jarige leeftijd de verf- en behangwinkel van zijn vader over en bouwde deze uit tot de grootste behang- en woning inrichting winkels van Nederland.  Het leverde hem landelijke bekendheid op als de behangkoning.

Veel mensen kennen hem vooral voor zijn passie voor het Engelse voetbal. De correspondentie die hij als 16-jarige scholier voerde met een penvriend in Groot Brittannië, resulteerde in een hechte vriendschap met een supporter van Swansea City. Vanaf dat moment heeft hij ook deze club in zijn hart gesloten en volgt hij alle wedstrijden.

Toen in 2002 Swansea City door de toenmalige eigenaar aan de rand van de afgrond was gebracht, heeft John met een aantal lokale supporters de club gered door die eigenaar uit te kopen.

Vanaf dat moment is Swansea City opgeklommen van de onderste plaats in de laagste betaalde voetbalafdeling tot de Premier League..

Maar de klap op de vuurpijl was de eindoverwinning in de League (Capital One) Cup. In een uitverkocht Wembleystadion werd Bradford City met 5-0 verslagen.

Dat had 10 jaar geleden niemand durven dromen.

De successen van John van Zweden bleven niet onopgemerkt, want het is en blijft een prachtig verhaal. Hij werd ook voor de media een interessante spreker en vertelde zijn verhaal o.a. bij De Wereld Draait Door, Brandpunt,  Rob Kamphues, Humberto Tan bij BNR en de Duitse WDR. Ook de redacties van kranten en tijdschriften, w.o. Voetbal International, weten hem heden ten dage nog regelmatig te vinden. Naast een biografie is er zelfs een film gemaakt over zijn Engelse belevenissen die in diverse landen in de wereld tot grote successen heeft geleid.

John’s verhaal leest als een spannend jongensboek en de Business Club van v.v. Beesd heeft dit met eigen ogen en oren mogen beleven uit de mond van John.

Afgelopen woensdag 27 maart waren er zo’n 100 personen van de Business Club en Walking football in de kantine van v.v. Beesd.

John is een openhartige verteller en doorloopt met hen, gedurende 1,5 uur, al zijn belevenissen.

Na afloop werd er volop “genetwerkt” onder het genot van een drankje en een hapje. Laatstgenoemde op uitstekende wijze verzorgd door  Culinaire Service Berdien uit Culemborg.

Kortom: een zeer geslaagde avond met John van Zweden dank zij een inspirerend verhaal, doorspekt met  ‘Haagse humor’.

Met speciale dank aanl: Doortje, Guus, Leon en Julien  voor hun inzet achter de bar.