Op zaterdag 30 juli is Hans van der Burg benoemd tot erelid van de Voetbal Vereniging Beesd.

Hans (57) werd op 10 jarige leeftijd lid van v.v. Beesd. Hij wilde wel eerder op voetballen, maar toen v.v. Beesd in 1968 verhuisde van de Veerweg naar de huidige locatie Sportpark Molenzicht ging moeder van der Burg akkoord.

Hans bleek over het nodige talent te beschikken en speelde in de jeugd in de hoogste selectie elftallen.  Met de A1 werd hij zelfs ‘Betuws kampioen’ en hierna maakte hij de overstap naar de senioren. Eerst een jaar in het tweede (en wederom kampioen) en toen het jaar erop de linksback positie in het eerste vrij kwam maakte hij de overstap naar het eerste elftal. Daar heeft hij heel wat jaren in gespeeld om daarna met leeftijdsgenoten nog wat jaren in lagere elftallen te voetballen. Door blessures werd Hans gedwongen te stoppen als actief voetballer, maar hij bleef de vereniging  hierna nog jarenlang trouw als een zeer gewaardeerd clubscheidsrechter. Hans stond altijd klaar voor de vereniging en was op ieder evenement te vinden. Was er een bazaar in de KK dan was Hans erbij als lotenverkoper en ga zo maar door.

Hans werd zelfstandig ondernemer als broodbezorger en is vanaf dat moment ook direct sponsor geworden en gebleven, en ook nu is hij lid van de Business Club van v.v. Beesd. Ook is hij vele jaren elftalleider geweest bij de Dames. Vaak floot hij bij thuiswedstrijden en was hij bij uitwedstrijden grensrechter. Tijdens het afgelopen seizoen had hij al aangegeven met zijn taak als elftalleiderschap te willen stoppen. Hans was een trouw bezoeker van de thuis- en uitwedstrijden van Beesd 1 en tevens bezocht hij trouw iedere jaarvergadering. De laatste 2 jaar was hij lid van de kascommissie en gaf naar aanleiding daarvan een aantal nuttige adviezen aan het bestuur.

Sinds enkele weken is Hans ernstig ziek en na een verblijf in het ziekenhuis is hij nu thuis omringd door de goede zorgen van zijn vrouw Erica en zijn kinderen. Op onze vraag of we deze bijzondere gebeurtenis op de site mochten vermelden gaf Hans aan dat hij hiermee akkoord ging omdat hij er ‘gewoon’ trots op is. Ook was het zijn wens om de foto waarop voorzitter Max Kroeze hem de versierselen opspeld welke behoren bij het erelidmaatschap erbij te plaatsen.

Ik zit nu 10 jaar in het bestuur, maar heb nog nooit eerder een verzoek vanuit de leden gekregen waarin het bestuur werd gevraagd iemand tot erelid te benoemen. Wat zijn hierin de criteria? Als u hierboven leest wat Hans voor de vereniging betekend heeft gedurende een groot deel van zijn leven dan voldoet hij ruimschoots aan de criteria en is het erelidmaatschap dik verdient.

Het bestuur is dan ook bijzonder verheugd om op deze manier haar waardering aan Hans te kunnen uiten. Ik vond het een eer om erbij te zijn en te zien hoe trots Hans was en op dit gedenkwaardige moment.

Wij wensen Hans, Erica en de kinderen veel kracht in deze moeilijke periode.

Namens het Bestuur
Goof Dokman